Mijn leven in Sydney

18 mei 2016 - Sydney, Australië

Al bijna 4 maanden leef ik in de wereldstad Sydney en tijdens deze 4 maanden heb ik een eigen mening gevormd over deze enorme stad.

Algemeen: Ik ben niet iemand die van een stad houdt en na zo'n lange periode in Sydney is dat niet veranderd. In mijn ogen is het altijd hectisch, chaotisch en is het te bebouwd. Wel heeft Sydney een hele hoop parken waar je de drukte van de stad kunt ontlopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bekende Royal Botanic Gardens en Hide park en Darling harbour, maar ook het minder bekende Centennial park is heerlijk om te zijn. De mensen in de stad vind ik niet persé vriendelijker dan bij ons in Nederland. Ik heb met een aantal mensen uit Utrecht gesproken en zij merkten het verschil wel degelijk. Waarschijnlijk komt dat omdat ik uit Brabant kom en die mensen zijn over het algemeen vriendelijker zeggen ze.

Sydney stad

Sydney central business district

Transport: De locals die ik heb gesproken vinden de stad niet logisch ingericht, als voorbeeld geven ze dan vaak de autowegen. Deze gaan namelijk kriskras door de stad. Een ander ding wat mij opviel is dat iedereen heel hard rijd. In Nederland mag je normaal 50 km per uur, hier is dat vaak 60 km per uur. En in een schoolzone mag je hier vaak 40 km per uur i.p.v. 30. Ook over het openbaar vervoer zijn de locals niet zo tevreden, iets wat ik niet begreep. De treinen rijden hier als metro's, de meeste stations zijn namelijk ondergronds en de meeste treinen rijden elke 10 minuten en soms zelfs vaker per uur. Ook zijn ze in 4 maanden tijd maar 2 keer te laat geweest. De bussen zijn hier wel echt een ramp, deze rijden vrijwel nooit op schema. Ik heb heel vaak moeten wachten en soms kwamen zelfs 3 bussen niet opdagen. Verder kun jij bijna overal goed komen met het openbaar vervoer, alleen Darling Harbour vind ik minder goed bereikbaar, omdat daar geen bussen en treinen stoppen. Volgens mij is er wel een lightrail, maar die kan ik niet gebruiken als connectie tussen de haven en mijn huis. Wat ik leuk vind aan Sydney zijn de ferry's, deze werken min of meer hetzelfde als de bussen en brengen je goed en makkelijk naar je bestemming, bijvoorbeeld Manly of Watson Bay.

Circular Quay, Manly ferry

Chaos

Supermarkten: De meest bekende supermarkten hier zijn de Woolworths en Coles, maar ook Aldi kennen ze hier. Woolworths beschouw ik als de duurste supermarkt gevolgd door Coles en daarna Aldi, maar sommige mensen hebben mijn verteld dat de locatie bepaalt hoe duur een supermarkt is. Zo kan de Coles één suburb verder weg goedkoper zijn dan één in het Central Business District. Ik had denk ik meer van de supermarkten verwacht. Ik had verwacht dat ze net zo zouden zijn als bijvoorbeeld de E.Leclerc in Frankrijk, maar helaas dat was niet zo. De eerste maand zag ik alleen maar kleine supermarkten, ze waren wel prima maar voldeden niet aan mijn verwachtingen. Vervolgens ontdekte ik een grote Coles en dat was een verademing. Eindelijk meer keus uit groenten, fruit, brood, van alles. Ik wissel vaak tussen Coles en Aldi.

Australische producten: In Australië staat stipt op één de TimTam. Dit zijn twee koekjes op elkaar met ertussenin een vulling, de buitenkant is omringt met chocolade. Iedereen was zo enthousiast over deze koekjes, maar eerlijk gezegd ik vond het maar doodgewone koekjes die niet eens bijzonder lekker zijn. Als je in Australië bent moet je zeker dit koekje proberen en als het even kan moet je er de TimTam-slam mee doen. Dit is een speciale manier waarop je het koekje kunt eten. Je bijt de twee randjes eraf (de randjes in de breedte van het koekje) en eet ze op natuurlijk, daarna pak je een hete drank (chocomel, thee, koffie), je gebruikt het koekje als een rietje en zuigt een beetje drinken op, wanneer je merkt dat het koekje smelt eet je hem gauw op. Tadaa de TimTam-slam. Ook kun je ze bevriezen, al is dit een idee van een Amerikaan, dus niet typisch Australisch. Wel is het lekker en beide ideeën zijn beter dan het koekje alleen. Op de tweede plaats komt Vegemite. Vegemite is denk ik het smerigste wat er bestaat in Australië. De locals eten het op een krekker of brood met boter of kaas en dan daarop een heel dun, echt dun, laagje Vegemite. Ik heb het nooit durven proeven, want alleen al van de geur ga ik van mijn stokkie af. Natuurlijk zijn er nog veel meer Australische producten, maar deze twee wou ik zeker even delen.

Stranden: Zoals net al verteld heb je hier behoorlijk wat parken waarin je de drukte van de stad kunt ontlopen. Maar de reden waarom ik van Sydney hou is vanwege de stranden. Deze zijn zeker mijn favoriet, vooral Bondi. Bij veel mensen die ik sprak staat Bondi niet hoog aangeschreven, zij vinden het te toeristisch, te druk. Ik snap nooit zo goed waarom ze dat vinden, want een strand als Coogee is net zo druk en toeristisch en een strand als Clovelly of Bronte vind ik gewoon minder mooi. Heel veel verkiezen Manly beach ook boven Bondi beach, dat is iets wat ik al helemaal niet snapte. De eerste keer dat ik Manly zag dacht ik ''Oh. hallo Nederland''. Natuurlijk lijkt het eigenlijk niet zo op een Nederlands strand, maar het was ook langgerekt en ik kan moeilijk beschrijven waarom, maar het lag mij niet zo. Ook Manly is heel druk en toeristisch. Als je naar de zee kijkt zie je rechts een klein strandje, genaamd Shelly beach. Hier is het iets minder toeristisch er zijn bijna geen golven en je kunt er goed snorkelen. Er zijn ook regelmatig skubadivers. Ik vond het heerlijk om een keer normaal in de zee te kunnen zwemmen, want de golven op Manly en Bondi zijn groot! (Al is het nu herfst en zijn de golven vrijwel perfect).

Sunset

Nationale parken: Een andere reden waarom ik van Sydney hou zijn de vele nationale parken waar je je makkelijk een hele dag bezig kan houden met bushwalks. Alle parken waar ik ben geweest zijn super mooi en een bezoekje waard. Wel vind ik de Blue Mountains bij Katoomba te toeristisch, maar je kan Sydney niet verlaten zonder de bekende ''Three sisters'' te zien. Verder wil ik nog een keer graag de figure 8 pools bezichtigen in Royal national park. Deze schijnen heel gaaf te zijn, maar ook gevaarlijk. Daarom moeten alle condities goed genoeg zijn (eb, weinig wind, lage golven, daglicht). Ook heb je natuurlijk de wedding cake rock, deze wil ik ook nog bezoeken. Verder is Sydney Harbour National Park leuk om een keer te doen, maar ik zou deze niet beschrijven als een must do.

Uitzicht

Veiligheid: In Australië zijn ze heel erg gericht op veiligheid, dat viel me al op in de eerste week. Zo staat er op uitgaansavonden weleens een groot elektronisch bord met ''Watch your mates''. Ook hangen er posters van de politie waar op staat ''If you see something, say something''. In de treinen worden vaak de volgende twee dingen omgeroepen. 1: ''If you see unattended luggage, don't touch it. But notify staff immediately''. 2: Als je je ziek voelt zeggen ze dat je beter op het volgende station uit kan stappen en hulp kan zoeken. Ook wordt heel vaak omgeroepen dat je achter de gele lijn moet wachten op de trein en dat je moet oppassen voor het gat tussen de trein en het perron. Bij roltrappen zie je vaak een bordje met instructies hoe je deze veilig kan gebruiken. Het meest grappige vond ik misschien wel de veiligheidswaarschuwing op een elektrische schuifdeur bij een bushalte. Daarop stond een tekst dat je op moest passen voor bussen die bewegen...Joh...je meent het.

Veiligheidswaarschuwing

Veiligheidswaarschuwing

Ik denk dat ik deze blog nog wel een paar keer bij ga werken, maar voor nu weet ik even niet meer waarover ik kan schrijven.